Poruchy spánku a bdění

Všechny občas trápí nespavost, ale jak zjistit, zda je to jen dočasná porucha nebo choroba?

Pro správnou činnost mozku je důležitý spánek. Spánek je relaxační činnost organismu, při kterém se utlumují smysly, snižuje se tělesná teplota, dechová a tepová frekvence. Ke zdravému spánku je potřebná spánková hygiena. Spát se má nejlépe v noci, během dne není spánek na škodu, ale nesmí nahradit spánek noční. Délka spánku je individuální, ale obecně se udává  6-9 hodin. Kvalita spánku se stárnutím snižuje.

Délka spánku dle věku

  • novorozenci spí až 20 hodin denně, s přibývajícím věkem se potřeba spánku snižuje
  • děti mladšího školního věku by měly spát 9 hodin
  • u dětí staršího školního věku se spánková doba zkracuje
  • dospělí 6-9hodin

V noci se cyklicky střídají dvě fáze spánku

  1. non-REM (non-rapid eye movement) - synchronní, která se dále dělí dle hloubky na 4 stádia.
  2. REM (rapid eye movement) - paradoxní převažující v druhé polovině spánku a většinou se po této fázi ráno probouzíme. V této fázi se často vyskytují rychlé oční pohyby

Pokud máme pocit, že je váš spánek nekvalitní, krátký nebo naopak často se vyskytující potřeba spánku, je dobré podrobit se vyšetření:

  • ANAMNÉZA

Uvádí se doba ulehání spánku, délka spánku, počet nočních probuzení, chrápání, skřípání zuby, pocity po probuzení, výskyt abnormálních motorických projevů.

  • POLYSOMNOGRAFIE

Provádí se celou noc, zjišťují se parametry spánku a bdělosti. Je to přístrojové vyšetření, kdy je pacient napojen na sondy, které měří aktivitu mozku, svalů, pohyby očí. Měří se i dechová aktivita. Polysomnografie se provádí ve specializovaných spánkových laboratořích.

95854454.jpg

Choroby spánku

DYSSOMNIE neboli obtížné usínání, porucha rytmicity spánku, porucha udržení spánku nebo nadměrná spavost. Vyvolává ji spousta faktorů - vnitřní, vnější nebo porucha cirkadiánní rytmicity.

Vnitřní faktory, jež ovlivňují kvalitu spánku:

NARKOLEPSIE neboli nadměrná denní spavost, většinou geneticky podmíněna. Jedná se o ospalost a nechtěnou náhlou spavost během dne. Symptomem narkolepsie může být náhlé podlomení v kolenou, neschopnost artikulace nebo pouze pocit zeslábnutí.

SYNDROM NEKLIDNÝCH NOHOU je častější ve vyšším věku, kdy nemocného trápí mravenčení, bolest, svrbění, přičemž nemůže usnout. Ve spánku vykonávají rytmické pohyby.

PSYCHOFYZIOLOGICKÁ INSOMNIE je typ nespavosti, která se u nemocného vyvine z důvodu bolesti, změny prostředí při usínání, stresem, depresí. U této choroby nejčastěji lidé sáhnou po lécích na spaní, na které může samozřejmě vzniknout závislost.

SPÁNKOVÝ APNOICKÝ SYNDROM - SAS se projevuje častým probouzením vzniklým opakovaným přerušením dýchání trvající 10 a více sekund. Obecně se doporučuje při tomto onemocnění redukční dieta, nekouřit, nepít alkohol a snaha spát na boku, pokud se vyskytuje SAS v poloze na zádech.

POSTTRAUMATICKÁ HYPERSOMNIE nadměrná spavost po traumatickém poškození centrálního nervového systému.

KLEINEHO-LEVINŮV SYNDROM (REKURENTNÍ HYPERSOMNIE) je zvýšená spavost trvající i 18 hodin, kdy je kvalita spánku narušená. Pacient si stěžuje na časté probouzení a pocit nevyspání. Může trvat několik dnů až týdnů.

IDIOPATICKÁ INSOMNIE neboli nespavost. Ve většině případů se vyskytuje již od dětství.

Vnějšími faktory ovlivňující spánek:

  • noční přejídání, požívání alkoholu
  • nedostatek režimu často se vyskytující u malých dětí
  • prostředí, ve kterém člověk žije, a samozřejmě životní styl, jaký vede

Změna cirkadiánní rytmicity spánku:

  • změna časového pásma
  • směnný pracovní režim

PARASOMNIE neboli abnormální chování se projevuje poruchami:

  • probouzecích mechanismů, což je spánkový děs nebo spánková opilost
  • porucha přechodu spánku-bdělosti, čímž jsou rytmické pohyby jako křeče v lýtkách
  • spojené sREM spánkem jako noční můry, dlouhé děsivé vedoucí k probuzení, bolestivá erekce, spánková obrna
  • jiné

SPÁNKOVÝ BRUXISMUS je skřípání zubů, náhlá úmrtí novorozenců, noční pomočování, syndrom abnormálního polykání.

PORUCHY SPÁNKU SPOJENÉ S DUŠEVNÍ NEBO SOMATICKOU PORUCHOU

  • PSYCHIATRICKÉ ONEMOCNĚNÍ - psychózy, alkoholismus a jiné závislosti
  • NEUROLOGICKÉ ONEMOCNĚNÍ - onemocnění centrálního nervového systému
  • JINÉ SOMATICKÉ ONEMOCNĚNÍ - astma bronchiale.....

Spánek je velice důležitý pro náš organismus, a proto bychom měli dbát na jeho hygienu. Pokud nastane čas, kdy máte pocit, že váš spánek není kvalitní tak jako dřív, zkuste se zamyslet nad tím, co by šlo změnit pro jeho lepší kvalitu a samozřejmě nejlépe navštivte specializovaného lékaře.

Máte zkušenost se spánkovou laboratoří? Podělte se s našimi čtenáři.

Poruchy spánku a bdění patří do témat
  • Melatonin Katinka454 04.04.2016 19:16:32

    Dobrý den, mohu doporuti melatonin od aurum

  • Potíže se spánkem josef072 04.01.2015 16:43:34

    Spánek nastupuje automaticky po ulehnutí do postele a zklidnění racionální nervové soustavy. Po ulehnutí nepřemýšlet na problémy dne, při nich je mozek aktivní a neumožní zklidnění potřebné pro autonomní nervový systém. Myslete jak je Vám příjemně a teplo v posteli a případně si vybavte hezké prostředí, kde je Vám dobře a nic neřešte. Proto se říká, že je ráno moudřejší večera, proto že je racionální nervová soustava odpočatá a dobře Vám to t. zv. myslí.
    I přes den si však hodně doma či v práci sviťte, protože z nedostatku světla např. v zimě má statisticky přes 60% lidí depresi. Proto je dobrý např. z tohoto důvodu pobyt u moře, kde je většina dnů bez mráčků, navíc např. v Chorvatsku prý moře obsahuje nejvíce Jódu, který vyplavuje z těla radioaktivitu, které jsme vystaveni vlastně všude, zejména ve stavebních materiálech, kde jej má nejméně pálená cihla. Naši předci byli asi v této oblasti chytřejší. Ing. Dobeš

  • cukrovka josef072 04.01.2015 16:31:37

    Na snížení cukru v krvi je dobrý Řepík lékařský, ze zkušenosti tři hrníčky 0,25 litru denně cca 1,5 čajové lžičky na šálek čaje, 10 minut luhovat, snížilo cukr z 14,7 na
    5,3 během týdne. Je ale zapotřebí se domluvit s lékařem, aby nedošlo k hypoglykemii a regulovat s tím i snížení dodávaného Inzulínu. Ing. Dobeš.

  • chrápání zuzííík25 29.05.2014 13:30:57

    Já jsem poruchami spánku trpěla, ale to proto, že manžel příšerně chrápal a já jsem byla nevyspaná a z toho nervní, ted jsem mu ale koupila sprej PSSST! kter ý si stříká každý večer do krku a je to mnohem lepší, už mě nebudí :)

  • Spánková laboratoř. Karel 18.11.2010 16:25:21

    Měl jsem potíže se spánkem. Špatně se mi usínalo, v noci jsem se často budil, měl jsem spánkové apnoe a syndrom neklidných nohou, k ránu děsivé sny po kterých jsem se budil celý zpocený. Dostal jsem se do péče Spánkové laboratoře, Neurologicko-epileptického oddělení, nemocnice Na Homolce v Praze. Po třech létech léčení usínám v řádu minut, spím jako nemluvně a probouzím se do nového dne s radostí. Zásluhu na tom má MUDr. Procházka z nemocnice Na Homolce a lékaři psychiatrického oddělení Nemocnice Tábor a.s..
    Spánkové laboratoře není třeba se bát, elektrody připevněné na hlavě a končetinách člověk ani nevnímá.

    • Re: Spánková laboratoř. Jana 16.05.2012 16:33:24

      A jak vás vyléčili?Taky trpím nespavostí a chci navštívit spánkovou laboratoř,musím mít doporučení?Děkuji

  • spánek Franta 15.02.2012 10:58:18

    Prosím poradte.Jak nejlépe se připravit na spánek.Jsem momentálně rozhozen nálezem u lékaře.Není to nějak vážné ale nějak jsem si to vzal na svji osobu.Když jdu spát těžko se mě usíná.Prášek si vezmu když potřebují.Proto se chci zeptat.Dík

  • spánek Franta 15.02.2012 10:57:20

    Prosím poradte.Jak nejlépe se připravit na spánek.Jsem momentálně rozhozen nálezem u lékaře.Není to nějak vážné ale nějak jsem si to vzal na svji osobu.Když jdu spát těžko se mě usíná.Prášek si vezmu když potřebují.Proto se chci zeptat.Dík

  • obavy Helena 10.03.2011 15:29:06

    mam obavu o svyhi mamzela muj manzel je dijabetyk a ma i ledvyny nemocny a ted asi mnesic to trva stale jen spi a v noci asi na 10sekund strati dech a strasne tesce dycha nevim co to muze byt ze je tak unavenej

  • Spánek Hanka 28.09.2010 20:27:47

    To vám závidím,již od dětství usínám dvě až tři hodiny, než usnu. To je mi přes padesát :-)

  • Spánek Gabča 16.02.2010 10:22:57

    teda takových nemocí spojených se spánkem,to člověk žasne...já tedy naštěstí spim dobře, musím to zaklepat, a když si tohle všechno čtu jsem jen ráda, že se mě to netýká.

    • Re: Spánek administrator 17.02.2010 18:58:02

      Spánková hygiena je opravdu velice důležitá

  • spánková laboratoř Peatres 17.02.2010 09:42:13

    Zkušenosti nemám a ani mít nechci...

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskutujte na téma Spánek a sny

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku