Jak správně dýchat

V dnešní době je mezi námi údajně asi 75 procent lidí, kteří dýchají špatně. Tři čtvrtiny lidí - to už je vysoké číslo! Něco pravdy na tom bude, protože totéž nám prozradil alergolog, jehož valná většina mladistvých pacientů dýchá při testech tak, jako by byli sedmdesátiletými astmatiky...

Co ovlivňuje způsob dýchání

Špatné dýchání způsobuje, že se cítíme unaveni, nedaří se nám zhubnout, ne příliš dobře spíme. Je jasné, že za všech okolností nedýcháme stejně standardně, tedy nosem nádech - ústy výdech - nosem atd.

Při józe je to samozřejmě jiné, než když si například dáváme do těla v posilovně. Tam se snažíme o sladění dechu se způsobem a tempem vykonávaného pohybu.

Správné dýchání dokáže velmi pozitivně ovlivnit také naši psychiku. Udržujeme si tak citovou rovnováhu, stres transformujeme do energie, kterou využijeme v náš prospěch.

Jaká poloha při spaní je pro dýchání nejlepší?

Nejlepší je spát na zádech. Ale ne všichni z nás zvládnou spát celou noc právě v této poloze. Nejhorší je oblíbená poloha na břiše, neboť velká část břišní i hrudní stěny je stlačena. Vydechujeme do polštáře, tím se bohužel zvýší odpor pro jakékoliv dýchání.

V podstatě je dýchání přímo úměrné poloze, ve které se nacházíme. Může se vám stát, že se ráno probudíte po deseti hodinách spánku, ale budete se cítit, jako by vás někdo zmlátil. Důležité je také prostředí, ve kterém se vyskytujeme. Nejlepší je pro nás samozřejmě místo dobře větrané.

Jak dýchat při běhání?

Snažte se o co nejhlubší nádech a v žádném případě nedýchejte jen povrchně. Ústy nebo nosem? Rozhodně se naučte využívat nos. Proč? Šetříme tak naše srdce, energii a hlavně zapojíme veškerou kapacitu plic. Takže nádech nosem, výdech ústy. Není na tom nic složitého, velmi rychle si tuto techniku osvojíte. Během pěti týdnů to člověk zvládne. Zaměřte se na změnu svého tempa tak, abyste při něm zvládli správně dýchat.

Zkraťte si zdravým dýcháním nepříjemné čekání

Představme si situaci. Nacházíme se v předvánočním shonu v supermarketu, nebo spíše hypermarketu plném lidí, kteří jsou nervózní a nepříjemní a nejraději by odhodili zábrany a všechny předběhli, jak se to běžně praktikuje v Číně. Nerozčilujte se a chvíli „volna“ se snažte využít.

Zaměřte se na plynutí vašeho dechu, je důležité zařadit váš duchovně-duševní rozvoj do všednodenního života. Prohlubte svůj dech a nechte se jím kolébat. K dechové meditaci vám postačí jen několik vteřin nebo minut.

Už se nemusíte bát děsivého čekání na úřadech nebo za volantem, když čekáte na zelenou. Vědomě a cíleně se zaměřte na velmi hluboké nádechy a výdechy. Zpočátku vám možná tyto malé meditace budou připadat jako ztráta času, ale brzy zjistíte, že postupem času vás začnou obohacovat.

Prodloužení života?

Východní kultury věří, že právě správné dýchání je jednou z cest k prodloužení a zkvalitnění života. Občas se v knihách taoistů můžete setkat i s technikami zadržování dechu. Pokud budeme cíleně pracovat na svém dýchání, brzy zjistíme, že naše úsilí přináší zasloužené ovoce.

Soustřeďme se tedy na svůj dech, budeme pak vyrovnanější, spokojenější, bude se nám lépe spát a možná se dožijeme velmi vysokého věku. Pokud chcete začít se správným dýcháním ve skupině a toužíte po uvolnění a zbavení se stresu, doporučujeme vám vyzkoušet jógu.

Jak správně dýchat patří do témat
  • Petr 06.08.2013 13:58:15

    No, s těmi horními cestami dýchacím, ono taky to, že máte nějaký katar, astma nebo jenom podrážděný horní cesty dýchací může být příčinou chrápání a to naše ženušky rozhodně neocení... já s tím válčím už nějakou dobu, a musím říct, že je to znát, když třeba přes den kouřím a potom si jdu lehnout, že moje žena vypadá ráno mnohem depresivněji, než obvykle... doporučilbych všem, kdo je trochunáchylný na horní cestydýchací, aby v případě,že má stejně nýchylnéprůdušky a ženu jako já...raději cigarety nechal vpoličce. ¨dobrý článek ichrápání teď vyšel nahttp://www.kralovske-spani.cz/v sekci blog. Doporučujuvšem, co trpí jako já:-)))))))))) nebo jako moježena, ať jsem spravidlivý.

  • Astma alvíí =D 22.05.2010 20:01:06

    Já mam alergické astma a pokaždé když začnu cvičit nebo se znervozním tak začnu nepravidelně dýchat. Je to hrozné začne mi být horko a začnu se potit ale když se uklidním tak je všechno zas v pohodě. A proto doporučuji všem astmatikům aby byli v klidu a nejdříve před někajům pohybem se pořádně rozcvičily.Přeju pěkný den Alvíí =D

  • dech v udžai Rajce+Jogurt 28.08.2009 18:02:52

    Na semináři 5 tibeťanů jsme se učili dech v udžai. Bylo to sice ěžké se to naučit a bez toho aby vám ot někdo ukázal se to podle mě nenaučíte, ale je to super. Krásně to zklidní a doplní energii.

Přidat příspěvek
* Povinné pole

Adresář

Diskutujte na téma Spánek a sny

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku