Tipy pro dobré usínání

Vše potřebné pro doplnění nové energie je sedm hodin spánku. Co ale dělat, když ne a ne usnout? V tomto článku vám poradíme, jak si rychle a kvalitně odpočinout.

Celý den jste v jednom kole, těšíte se do postele, ale jakmile zalehnete, nemůžete usnout? Rozhodně zapomeňte na prášky, protože ty vám pomohou pouze krátkodobě a navíc mohou způsobit závislost.

Mnohem lepší jsou přirozené prostředky a osvědčené recepty, které působí stejně efektivně jako ukolébavka nebo pusa na dobrou noc v případě malého děťátka.

Čerstvý vzduch

Pobyt venku na nás má pozitivní vliv v mnoha ohledech. Dostatek kyslíku pomáhá regenerovat organismus, zpomaluje proces stárnutí a celkově posiluje imunitní systém. Tělo je díky němu uvolněnější a snadněji zvládá fyzické a psychické účinky stresu.

Pokud se během dne nedostanete na procházku, půl hodiny před spaním si vyvětrejte ložnici.

Relaxační koupel

Obvykle stačí 15 minut odpočinku ve vaně a úspěch v podobě klidného spánku je zaručen. Teplá voda působící na tělo snižuje svalové napětí, odbourává denní stres a navozuje pocit příjemné únavy. Účinky lázně podpoříte a umocníte vhodnou přísadou, nejlépe bylinkovým olejem určeným k uvolnění a relaxaci.

Oblíbená hudba

Většinu problémů se spaním, způsobenou přemírou stresu a starostí, může vyřešit tzv. muzikoterapie. Těsně před spaním si pusťte oblíbenou pomalejší hudbu a soustřeďte se jenom na její zvuk. K poslechu jsou vhodné zejména instrumentální skladby a relaxační nahrávky, popř. zpěv ptáků nebo různé zvuky přírody.

Čtení

Někdy není naše tělo navzdory náročnému dni připravené ihned usnout. Potřebuje trochu času na zklidnění. Ideální je cca 20 minut strávit třeba čtením. Vhodná je lehká literatura, která vás přivede na jiné myšlenky.

Čaj

Bylinkové čaje jsou tradičním lékem na nespavost. Zklidňují a pomáhají se uvolnit fyzicky i psychicky. Heřmánek redukuje stres a pocit úzkosti. Působí jako lehké sedativum a uvolňuje svaly.

Podobně účinkuje i lipový čaj a mučenka. Při obtížích s nespavostí také skvěle pomáhá kozlík lékařský. Čaj pijte hodinu před ulehnutím do postele.

Proč nemůžeme spát

  • Plný žaludek – trávení pozdního jídla tělo zbytečně aktivuje a neumožňuje mu správně odpočívat
  • Léky – některé prášky mohou negativně ovlivňovat spánek i usínání
  • Pozdní cvičení – aktivní pohyb krátce před spaním tělo osvěžuje a nabíjí novou energií. Takové zahřátí přetrvává několik dalších hodin.
  • Kofein, alkohol – kávu, čaj či sklenku vína si dopřejte minimálně pět hodin před spaním, protože působí stimulačně.
  • Starosti - mnoho lidí nedokáže vypnout, protože jejich mozek je příliš zaneprázdněn.

 

Máte problémy se spaním? Co vám pomáhá pro snadné usínání?

Tipy pro dobré usínání patří do témat
  • Lukáš 25.12.2014 22:34:05

    Tam píšete, dejte si šálek čaje minimálně hodinu před spaním. Hned o odstavec níže, že obsahuje stimulační látky a máme ho pít alespoň 5 hodin před spaním... Tak může pomoci čaj usnout nebo ne?

  • Kyslikova terapie oxygenoterapie Oxylife Dr. Ox 22.04.2013 10:56:08

    Kyslik a kyslikova terapie resi problem. Oxylife - Vse o kysliku. Kyslikove koncentratory, kyslik v plechu, kyslikove barokomory... Vice na www.oxylife.cz a www.oxyobchod.cz Oxygen for Life

  • Honza 12.02.2013 20:52:03

    Já mám spíše problém s neustálým probouzením uprostřed noci. Náhle sice opět usnu, ale začíná mě to znepokojovat, aby to nevyústilo v nějakou nespavost..

  • Tomáš 12.11.2012 14:36:59

    Postel je doslova posvátné místo, kde průměrný člověk stráví minimálně 30% svého života. Pokud tento typ nábytku vybavíme pohodlnou matrací, poskytne nám postel víc než jen potěšení ze spánku.

    Dbejte na zdraví

    Matrace je předmět na, kterém se nevyplatí šetřit. To Vám řekne každý kvalifikovaný ortoped. Pokud budete kupovat nekvalitní matrace můžete se v budoucnu dočkat nejen neklidného a rušeného spánku, ale také chronické bolesti zad a páteře!

    Zdraví je již od dávných věků bez rozdílu pohlaví, věku, rasy nebo společenského postavení nejvyšší lidskou hodnotou. Zdraví si za peníze koupit nejde – nejde pouze o fyzický stav, ale zdraví také přispívá k duševní a sociální pohodě. Nejpříjemnější a nejrychlejší cestou k dosažení této tělesné a duševní pohody je spánek. Spánek je tím nejpřirozenějším způsobem, jak tělo i ducha dokonale zregenerovat.

    Ovšem pokud budete spát na nekvalitních matrací, tak nejen, že se nevyspíte a druhý den budete celý den rozlámaný a unavený, ale také riskujete své zdraví jak fyzické tak duševní.

    Znackovematrace.cz

    Pokud toužíte po kvalitních matracích navštivte náš internetový obchod znackovematrace.cz dostane se Vám tu prvotřídní zákaznické podpory a širokého sortimentu kvalitních a značkových matrací za přijatelné ceny!
    Obchod má již letitou tradici a celou řadu spokojených zákazníků, takže se nemusíte bát nějakého podvodu či nízké kvality nabízeného zboží.

    Proč nakupovat na znackovematrace.cz

    1. Rozsáhlý sortiment prvotřídního zboží
    2. Přehlednost, jasnost a stručnost obchodu
    3. Letitá tradice – záruka kvality
    4. Nízké ceny – vysoké slevy
    5. Ochotný admin tým, který Vám vždy a rád poradí!

  • Spánková hygiena Ladislav 25.10.2012 13:53:24

    Dobrý článek!

    Já s nespavostí válčím už několik let, ale musím se přiznat, že jsem zkusil snad všechno volně dostupné, včetně precizní spánkové hygieny, a výsledky jsou pokaždé stejné, resp. nezabírá to.
    Pro ty, kteří potřebují více informací, doporučuji:

    http://www.dobry-spanek.cz/
    http://nespavost.net
    http://www.kralovske-spani.cz/jak-spravne-spat/

    Je to hlavně o nervech, to je doufám každému jasné, a všechny věci, které člověk ve spánkové hygieně porušuje, jsou obvykle již důsledkem stresu a špatného zacházení sama se sebou.

    Zajímavou zkušenost mám taky s meditacemi a imaginacemi před spaním. Takové ty lehčí obdoby jsou počítání oveček, nebo že si jednoduše představujete, že jste zrelaxovaní a v pohodě. Kupodivu to opravdu funguje, i ve stavu relaxace nebo meditace tělo odpočívá, a pokud jsou vaše představí hezké, odpočine si i mozek.

    Držím pěsti v boji nespavostí!

  • A ještě něco Helča 11.07.2012 17:02:15

    A víte ještě co? Někdy se stačí pořádně nadělat a usnete jak něco

  • Před spaním helena 11.07.2012 17:00:14

    Před spaním mi obyčejně pomůže teplé mléko. Ale od začátku - nejprve si vyvětrám, potom ulehnu a začnu si číst něco vtipného a hezkého. Potom si ohřeju mléko a pomalu a v klidu ho piju - žádný spěch! No a nakonec celé spací procedury si pustím relaxační hudbu. Věřte nebo ne, jindy jsem se převalovala a teď, jako by mě do vody hodil. tohle je to nejlepší co pro sebe můžu před spaním udělat a fakt to funguje!!!!

  • Horko ! KozelskyP 08.07.2012 13:07:22

    Já tedy v posledních dnech nespím, protože je horko. Teploty doma v bytě až na úrovni 29°C nepřispívají právě zdravému spánku. Nyní se díky bohu trochu ochladilo. Kdyby to tak chtělo pár dní vydržet ! Doženu to mátožné převalování místo spánku a bude zase lépe.

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskutujte na téma Spánek a sny

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku